воскресенье, 8 ноября 2020 г.

Various ‎– Pruimenpolka De 50 Beste Vieze Liedjes

 

1-1–Dikke Leo De Pruimenpolka

1-2–Anny Heuts Zwarte Lola

1-3–Angelique Vader Wat Klotsen Je Ballen

1-4–De Leidse Sleutelgaten Joke Stop Toch Met Koken

1-5–De Slijpers Puntje D'rin, Puntje D'ruit

1-6–Wil Graag Kale Lientje

1-7–Gerard Hoeben Maar Wie Holt Van Elkaar

1-8–Johnny Hoes Doe 't Nog Een Keer

1-9–Joke Raviera Lekker Naaien (Ouwe Taaie)

1-10–Leo Van Helmond Hup Zei M'n Simmetje

1-11–Pietje Potent Brand In Het Bordeel

1-12–Slome Japie Adriaan

1-13–Willem Kwakkie & Mientje Potent Voor Een Prikkie Trek Ik Aan Je Pikkie

1-14–Pietje Potent & Natte Sjaan Ka De Weduwvrouw

1-15–Peer Mullens O Wat Een Feest

1-16–Mientje Potent Schrijf Me Nooit Geen Vieze Brieven Meer

1-17–Willem Kwakkie Maar Vanavond Moet Ie Stijf Staan

1-18–Rukwerk Je Zoog Hard Aan Mij

1-19–De Dikke Lul Band Op Je Ballen Naar De Wallen

1-20–De Slijpers Joepie Joepie Nog Een Keer

1-21–Pietje Potent Staking In De Harem

1-22 –Natte Sjaan Valt Er Nog Wat Te Naaien

1-23 –Peer Mullens & Joke Raviera Heet In De Mond

1-24–Mientje Potent Morgen Dan Kom Ik Goed

1-25–De Spuitgasten 't Kleine Bordeel

2-1–Angelique Een Beetje Geld Voor Een Beetje Liefde

2-2–Betsy & Jo Het Komkommertje

2-3–De Dikke Lul Band Dikke Lul

2-4–De Slijpers Wij Zijn De Slijpers Van Parijs

2-5–Dikke Leo & De Slijpers O Wat Een Stoot

2-6–Eugene Uitdenbroek Mooi Was Die Meid

2-7–Harry Touw Wippen

2-8–Jan Cremer De Flipstand

2-9–Kees Aardbei Ruk Je Op De Foto

2-10–Mientje Potent M'n Buurman Ome Jan

2-11–Pietje Potent Seks In De Bejaardenflat

2-12–Slome Japie Ik Heb Mijn Hart Op Katendrecht Verloren

2-13–De Zangeres Zonder Werk Tante Toos Hielp Ome Henk Als Typiste

2-14–Blonde Sjaantje Een Van De Melkboer

2-15–Jukebox Johnny De Sneeuwwitte Boezem

2-16–Mientje Potent Pak Jij Voortaan Maar Een Opblaaspop

2-17–Dirty Dikkie Je Hebt Me Belazerd

2-18–Peer Mullens & Joke Raviera Lexy, Ik Ben Zo Sexy

2-19–Pietje Potent & Natte Sjaan He, Daan

2-20–Natte Sjaan M'n Eigen Kietelaar

2-21–Robbie Wilwel & Nicole K.tman Stoephoer

2-22–Pietje Potent Want Jij

2-23–Peer Mullens Marie Wil Keer Op Keer

2-24–De Dikke Lul Band & Hank De Sxyman Er Was Eens

2-25–Phallus Smurfenlied

2003







Over 'Vieze liedjes' van Annemieke Houben
Vieze liedjesZingt u even mee? ‘Een flinke boerenzoon zag op een dag in mei/ Een lief en aardig meisje dwalend in de wei/ Ze plukte daar Margrietjes, die bloeiden op ’t land/ Maar plotseling kwam er toen een bij/ en prikte in haar hand.’

En nu allemaal: ‘Als het gras twee kontjes hoog is, helahi, helahop/ Als het gras twee kontjes hoog is/ Meisjes pas dan heel goed op.’

Pikante liedjes – wie zingt ze nog? Annemieke Houben deed bij het Meertens Instituut in Amsterdam onderzoek naar obscuur liedmateriaal uit vroeger tijden. Ze stuitte op een onverwachte hoeveelheid erotische en obscene teksten uit de zeventiende en achttiende eeuw en besloot er een boek over te maken. Met 95 teksten, bijpassende illustraties, bronnen en in veel gevallen ook een aanduiding van de wijs waarop de teksten gezongen kunnen worden.

,,Er is de afgelopen jaren veel aandacht geweest voor de cultuur en economie in de zeventiende en achttiende eeuw”, stelt Houben in de inleiding van het fraai uitgegeven Vieze liedjes uit de zeventiende en achttiende eeuw. ,,Maar daarbij is de erotische cultuur gek genoeg vrijwel niet aan bod gekomen.”

Dat laatste is een beetje overdreven. Gerrit Komrij stelde tien jaar geleden een bundeltje samen met werk van zogenaamde drekpoëeten, achttiende-eeuwse dichters met een voorkeur voor onderwerpen waar een fatsoenlijk mens zijn neus voor ophaalde: stront en seks. En vlak voor de zomer verscheen het boek Seks, drugs en rock ’n roll in de Gouden Eeuw waarin Benjamin Roberts aandacht besteedt aan de losbandige jeugd in de zeventiende eeuw.

Met Vieze liedjes concentreert Houben zich op schunnige liedjes zoals die in de kroeg en op bruiloftsfeesten, maar ook tijdens picknicks werden gezongen. Door wie ze zijn geschreven weten we niet. Wat we wel weten is dat ze werden bewaard in liedboeken.

De schrijvers benaderden het thema van alle kanten. Van homoseksualiteit tot de huwelijksnacht, van incest tot geslachtsziekten – prostituees gebruikten ze om klanten te lokken. Sommige liedjes waren een en al fantasie, andere verwezen naar bestaande personen, veelal hoeren. Wat ze gemeen hebben is het vrolijk onbeschaamde.

De schrijvers maakten zich er niet van af, blijkt uit een klucht van een apotheker die zijn dienstmaagd bevruchtte. We pikken het lied op met de zesde strofe: ‘Ik ging terstond aan ’t stoten/ en ’t heeft ‘r niet verdroten;/ Zij zei: ‘Toe meester toe!’/ Ik zei: ‘Meisje ik word moe…’/ Zij zei: ‘Meester helpt toch mijn,/ ik zal u behulpzaam zijn.’/ En ik hield veel van haar/ en wij stieten met malkaar.’ Daarna volgen nog zeven strofen.

De handel in erotische teksten was opvallend openbaar. Bij haar onderzoek trof Houben in kranten advertenties aan, zoals voor De waare biegt van eene der bekendste hoeren te Amsterdam. Een paar maanden later gevolgd door de mededeling dat het boekje nagenoeg is uitverkocht en een nieuw deel in de maak is. Het boek zelf, mogelijk een soort 50 Tinten Gouden Eeuw, is niet overgeleverd.

Vroeger kon niet alles door de beugel, Houben ontdekte echter dat er nauwelijks werd opgetreden tegen het maken, kopen of zingen van obscene liedteksten. ,,Gedurende de zeventiende en achttiende eeuw bleven er veelvuldig waarschuwingen opduiken tegen het zingen en verspreiden van onkuise liedjes. Het mocht niet baten: ze bleven onverwijld populair.”

Toch raakten ze uit zwang, ergens in de negentiende eeuw. Waarom en waardoor, dat valt helaas buiten het bestek van dit boek, maar het zal met opleiding, welvaart en vooral deugd te maken hebben gehad.

Gelukkig zijn er archieven. Houben: ,,De vluchtigheid van hun onderwerpen, de anonimiteit van veel van hun niet altijd even begaafde makers en hun scabreuze toonzetting hebben tienduizenden liedjes een slapend en onopgemerkt bestaan bezorgd”, schrijft Houben. ,,En nu mogen wij ze wakker kussen. Dankzij grote digitaliseringprojecten zijn oude liedteksten en melodieën opeens binnen ieders handbereik.”


Комментариев нет:

Отправить комментарий